De eerste oplage is UITVERKOCHT. Omdat er nog altijd belangstelling is en de auteurs op voorheen onbekend beeldmateriaal zijn gestuit, wordt een tweede, herziene uitgave overwogen. Voor wie hier belangstelling voor heeft, kan dat kenbaar maken door een mailtje te sturen naar info@uitgeverijparkstraat.nl of het contactformulier op de website in te vullen.
Een zonnige zondagmiddag in Arnhem. Je ziet een oud gebouw pal achter het rumoerige uitgaanscentrum de Korenmarkt. Het heeft iets weg van zo’n oud, vervallen pand in New York. Jazz-café ‘George’ lees je onder de beroemde Heinekenreclame die aan de buitenmuur hangt. Een avontuurlijke belofte. Je stapt binnen. Aan de muren zwartwit-foto’s van jazzhelden. Het is er bomvol. Het is er zweterig warm. Gezellig rommelig. Rokerig. Mensen zitten en staan dicht op elkaar gepakt. Biertje of kop koffie in de hand. Ook het biljart is helemaal bezet. Op het kleine podiumpje naast de deur zit een van de grootste jazzmannen: Chet Baker. Op een wiebelig krukje, de ogen gesloten, gaat hij helemaal op in een zachte jazzy melodie. In trance luisteren de bezoekers naar zijn trompetklanken. In stilte genieten. Jesus wringt zich behoedzaam tussen de menigte door om lege glazen op te halen. Verwassen T-shirt aan, mager, peukje in een mondhoek. George himself zit op zijn vaste plek aan de toog. Vanachter z’n donkere bril ziet hij alles kalm aan. Hij geniet. Zijn charmante vrouw Netty staat achter de tap en bekijkt alles met een licht geamuseerde blik.
Op 9 juli 1974 opende George Inge aan de Hoogstraat in Arnhem zijn George Jazzcafé, zoals het in Arnhem werd genoemd. Met behulp van vrienden en kennissen had hij de maanden ervoor de oude, groezelige smederij vlak achter de Korenmarkt omgebouwd tot een gezellig, donkerbruin jazzcafé. Het zou uitgroeien tot een episch centrum voor jazzliefhebbers uit Arnhem en verre omgeving. Er was in Arnhem een goede voedingsbodem voor jazz. In de jaren ’60 en begin ’70 werden al in de cafés de Kameleon en de Buik jazzoptredens georganiseerd en veel studenten van het conservatorium en de kunstacademie stonden open voor moderne jazzmuziek, de bebop. George Jazzcafé was de kers op de taart: alle grootheden uit de jazzwereld, ook de Amerikaanse, hebben bij George Jazzcafé gespeeld. De zondagmiddagconcerten waren beroemd. Op dinsdagavonden jamsessies. Op zaterdagmorgen repeteerden jazzmusici in het café. Doordeweeks zaten er scholieren, jazzliefhebbers en andere cafégangers.
Het boek over George Jazzcafé laat de gouden tijden herleven aan de hand van verhalen van vaste bezoekers, zijn zoon Orlando en natuurlijk muzikanten die bij George speelden. En beeld. Heel veel uniek beeld waardoor de lezer weer die rokerige atmosfeer in dat bruine, bruisende George jazzcafé kan ruiken. En die fantastische jazz die daar gespeeld werd, kan horen. Natuurlijk komen ook de mysteries aan bod: hoe kwam George eigenlijk altijd aan die beroemde jazzmusici? En hoe speelde George dat financieel klaar?
Bestellen kan via het contactformulier.
Prijs € 29,95
Gratis bezorging in Arnhem-Noord
Bij bezorging elders in Nederland € 32,95
ISBN 9789083159133 | 215 x 280 mm | 128 pagina’s | hardcover
Publiciteit De Gelderlander | Mediafonds Arnhem | De Waterkant | Suriname.nl | De Gelderlander/cd | De Ware Tijd | Jazzenzo | Jazzism
Tentoonstelling Rozet
Boekpresentatie + concert Rembrandt
Overige optredens Historische Herberg Arnhem | Omroep Ede
Anthonie Oudemans, De Grote Zeeslang. Een historische en kritische verhandeling (2024)
Verschijnt eind 2024
In 1892 publiceerde de Nederlandse bioloog dr. Anthonie Oudemans (1858-1943), op dat moment directeur van de dierentuin in Den Haag en expert op het gebied van mijten en platwormen, een zeshonderd pagina’s tellend boek over zeeslangen. In The Great Sea Serpent poneerde Oudemans het bestaan van een dan toe bij de wetenschap onbekend zestig meter lang zeewezen, door hem met de Latijnse naam Megophias megophias gedoopt. Het beest vertoont gelijkenis met de prehistorische Plesiosaurus, een geslacht van zeereptielen uit het vroeg-Jura, de bloeiperiode van de dinosauriërs, zo’n 200 tot 145 miljoen jaar geleden. Maar het zeewezen dat Oudemans op het spoor was gekomen door het bestuderen van bijna tweehonderd ooggetuigenverslagen, de eerste uit 1555, de laatste uit 1890, was volgens hem geen reptiel maar een zoogdier. In Nederland, waar het boek door zijn vakgenoten met scepsis werd ontvangen, raakte Oudemans’ boek in de vergetelheid. In de Verenigde Staten, waar het geldt het als een klassieker in de cryptozoölogie, een als pseudowetenschap aangeduide discipline die onderzoek doet naar onbekende diersoorten, is het herhaaldelijk herdrukt. Oudemans’ ideeën, over het voortbestaan van een pre-historische diersoort, vonden hun weg naar Hollywood. Dat heeft Oudemans, vanaf 1896 leraar biologie aan de Arnhemse HBS, waar een jonge M.C. Escher een van zijn leerlingen was, niet meer meegemaakt. Hij overleed in 1943 in zijn woonplaats Arnhem, waar hij de geschiedenis inging als een geleerde van deugdelijke reputatie. Eind 2024 verschijnt bij Uitgeverij Parkstraat De Grote Zeeslang, de Nederlandse vertaling van het boek over een onderwerp dat nog altijd tot de verbeelding spreekt. Bestaat er ergens in de onmetelijke oceanen een ons onbekend zeemonster dat op ontdekking wacht?
Prijs € 24,95
ISBN 9789083159140 | 170 x 240 mm | 456 pagina’s | softcover
Stef Ketelaar, Spijker Portretten. Een geschiedenis van het Arnhemse Spijkerkwartier (2023)
Spijker Portretten vertelt een geschiedenis van de negentiende-eeuwse Arnhemse stadswijk Spijkerkwartier aan de hand van veertien biografische portretten. De architecten vader en zoon Heuvelink ontwierpen en bouwden de wijk die verrees op de landgoederen van Hermina Coops en Willem Hendrik Dullert. Nobelprijswinnaar Hendrik Antoon Lorentz werd geboren in de wijk, de graficus M.C. Escher ging er naar school, auteur Jan Cremer en zanger-schilder Herman Brood woonden er. Tijdens de oorlog en de Slag om Arnhem liep de wijk zware schade op. Veel joodse wijkbewoners, zoals de familie Pinto, zagen hun huis nooit meer terug. De vestiging van de Toneelschool in de jaren vijftig aan de Parkstraat bracht jong, aanstormend acteertalent als Hans Dagelet en Kitty Courbois naar de wijk waar kunstenaars als Klaas Gubbels en Mark Brusse woonden en er hun atelier vestigden. Door de komst van prostitutie in de jaren zestig veranderde de bevolkingssamenstelling van de wijk, waar de oude chic wegtrok waarna de herenhuizen in handen vielen van pandjesbazen en souteneurs als Rudy Kousbroek. De wijk verloederde en vormde het toneel van schietpartijen. Na een lange strijd van bewoners volgde in 2006 het einde van de prostitutie. De wijk herpakte zich en realiseerde prachtige binnentuinen. Het eigen buurthuis en de wijkkrant maken samen met het monumentale karakter, het brede aanbod van winkels, cafeetjes en restaurants, de nabijheid van treinstation en het stadscentrum op loopafstand van het Spijkerkwartier tegenwoordig weer een gewilde woonwijk. Naast de verhalen van de veertien hoofdpersonen, passeren in dit boek tientallen andere bekende en onbekende wijkbewoners en passanten uit de afgelopen twee eeuwen de revue. Dit boek is een must-read voor iedereen die in het Spijkerkwartier woont of er gewoond heeft, bezoekers die graag door de wijk kuieren en voor alle liefhebbers van Arnhemse geschiedenis.
Bestellen kan via het contactformulier.
Prijs € 19,50
Gratis bezorging in Arnhem-Noord
Bij bezorging elders in Nederland € 22,50
ISBN 9789083159126 | 170 x 240 mm | 248 pagina’s | softcover
Activiteit Open monumentendag
Publiciteit Mijn Spijkerkwartier | Arnhemse Koerier | Arnhem Direct
Jan de Vries, De nieuwe Canon van Arnhem. Bronnen en ooggetuigen vertellen een nieuw geschiedenisverhaal (2023)
In De nieuwe Canon van Arnhem neemt historicus Jan de Vries de lezer mee op een reis door het verleden van de stad. Op veertig plaatsen wordt stil gestaan bij belangrijke historische gebeurtenissen, personen en ontwikkelingen. Daarbij vertellen tijdgenoten hoe zij hun tijd zagen en beleefden. Het doel van de reis is dezelfde als in de canon uit 2008: de historie van Arnhem. In deze nieuwe tijdreis krijgen invalshoeken als meerstemmigheid en diversiteit meer aandacht. Dit geldt vooral voor het koloniale (slavernij)verleden van de stad. Dit nieuwe geschiedenisverhaal is met de ooggetuigenverslagen en de fraaie beeldbronnen onmisbaar voor iedereen die de geschiedenis, de stad en de Arnhemmers een warm hart toedraagt.
Deze publicatie is mede mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage van Stichting Fonds A.H. Martens van Sevenhoven, het Prins Bernhard Cultuurfonds, de Stichting Gilde Stadswandelingen en de Stichting De Roos-Gesink.
Het boek bestellen kan via het contactformulier.
Prijs € 24,90
Gratis bezorging in Arnhem-Noord en Oosterbeek.
Bij bezorging elders in Nederland € 27,90
ISBN 97890 83159119 | 215 x 280 mm | 136 pagina’s | full colour | hardcover
Publiciteit De Gelderlander | RTV Connect | Arnhem Direct | Arnhemse Koerier
Op Historiek, het online geschiedenismagazine staan twee boekfragmenten uit De nieuwe Canon van Arnhem. Eén over Bronbeek en Oud-Indiëgangers. Het andere venster gaat over Karel van Gelre en zijn vergeefse onafhankelijkheidsstrijd, 1492-1538.
Stef Ketelaar, Rode kopstukken in Arnhem. Socialisten, anarchisten en communisten (2022)
Arnhem staat niet bekend als een rood bolwerk. De bevolking was van nature weinig geneigd zich tot het gedachtegoed van Karl Marx te bekeren. Daarvoor was ze lange tijd te welgesteld, te liberaal. De bouw van de villa’s van de teruggekeerde kolonialen en de snelle bevolkingsgroei had bouwvakkers en grondwerkers jaren lang werk verschaft. Tot de komst van de ENKA was er nauwelijks industrie. Toch kleurde het liberale ‘Haagje van het Oosten’ na 1880 langzaam rood toen de bouwwerkzaamheden stagneerden met grote werkloosheid binnen de stadsgrenzen als gevolg. Na de invoering van het algemeen kiesrecht kleurde de stad zelfs dieprood, toen de Sociaal-Democratische Arbeiderspartij de grootste was geworden. Dat Arnhem, een middelgrote provinciestad, in het Nederlandse socialisme een toonaangevende rol speelde, was niet in de laatste plaats te danken aan haar gedreven voormannen. De Gelderse hoofdstad mocht eind negentiende en begin twintigste eeuw een aantal van Nederlands spraakmakendste socialisten tot haar inwoners rekenen. Aan de komst van die eersteklas rode agitatoren is het te danken dat het socialisme in Arnhem vleugels kreeg: Johannes Methöfer, Adrianus van Emmenes, Tjerk Luitjes, Willem Helsdingen, Louis Hermans en Reinier Brugman. In dit boek worden leven en werk van deze ooit zo beroemde Arnhemmers afgestoft en opnieuw belicht.
Bestellen kan via het contactformulier.
Prijs € 17,50
Gratis bezorging in Arnhem-Noord
Bij bezorging elders in Nederland € 20,50
ISBN 9789083159195 | 170 x 240 mm | 168 pagina’s | softcover
Stef Ketelaar, Een vage term die niet veel betekent. Het Arnhemse fascisme 1920-1940 (2021)
Toen in 1923 de eerste fascisten in Nederland zich verenigden in het Verbond voor Actualisten, kende Arnhem als spoedig een afdeling. Deze mocht dan bestaan uit de spreekwoordelijke anderhalve man en een paardenkop, een paar jaar later zat Musis Sacrum dagen achtereen stampvol als daar de NSB bijeenkwam, iets dat andere partijen niet voor elkaar kregen. Wie waren de eerste Arnhemse fascisten, wat bewoog hen, waarom sloeg het ene fascistische initiatief wel aan in Arnhem en het andere niet? Dit boek vertelt het unieke verhaal over het ontstaan en het verdere wel en wee van het fascisme in Arnhem.
Bestellen kan via het contactformulier.
Prijs € 15,-
Gratis bezorging in Arnhem-Noord
Bij bezorging elders in Nederland € 18,-
ISBN 9789083159102 | 170 x 240 mm | 112 pagina’s | softcover